استارتاپ چیست؟
استارتاپ چیست؟
دو شنبه 5 مهر 1400 ساعت 23:23 | بازدید : 170 | نویسنده : مهدی | ( نظرات )

امروز میخاهیم بداتیم استارتاپ یعنی چه؟

اگر چه در تعریف استارت آپ بر این مسئله تاکیدی وجود ندارد که حتماً فعالیت آن در حوزه تکنولوژی یا فن آوری اطلاعات باشد، اما به دلیل اینکه بسیاری از استارت آپ ها در سالهای اخیر حول این زمینه‌ها شکل گرفته‌اند، گاهی در تعریف استارت آپ به این مسئله هم اشاره می‌شود که استارت آپ باید در حوزه فن آوری‌های نوین فعال باشد.

تعریف و درک مفهوم استارت آپ

وب‌سایت‌ها و منابع اینترنتی مختلفی به تعریف مفهوم استارت آپ و اصول و مبانی مربوط به آن پرداخته‌اند، و تنها با یک جستجوی اینترنتی ساده در برخی از این سایت‌ها می‌توان به تعاریف گوناگون از آن دست یافت. البته ناگفته نماند که اشتباهاتی در این تعریف‌ها نیز وجود دارد که مورد بحث ما در این مطلب نیست. به طور کلی، استارت آپ به پروژه‌هایی گفته می‌شود که در جریان آن، یک ایده خام، به کمک تلاش و کوشش یک گروه به تولید یک محصول می‌انجامد و زمینه برای فروش آن محصول فراهم می‌شود.

در واقع، استارت آپ تمامی مسیر از صفر تا صد را طی می‌کند و تمامی مراحل را به صورت آزمون و خطا و یا یادگیری اصول و مبانی پایه آن انجام می‌دهد. حال ممکن است شروع مفهوم استارت آپ به صورت یک کار علمی خیلی پیچیده مانند یک اختراع سخت در حوزه نرم افزاری باشد، یا یک گروه بازاری تصمیم به تغییر در یک محصول خیلی ساده بگیرند و زمینه ورود آن به بازار به عنوان یک محصول جدید را فراهم کنند.

پس لازم است که دوباره تکرار کنیم، ایده‌های موفق استارت آپی یا استارت آپ های موفق جهانی و استارت آپ های موفق ایرانی لزوماً بر روی کارهای علمی پیچیده کار نمی‌کنند؛ بلکه در تولید یک محصول و در فروش آن به مشتری، موفق‌تر از سایرین هستند.

چرا راه اندازی استارت آپ جذاب است؟

در این قسمت می‌خواهیم به یکی از ابهاماتی که در بند اول این مقاله به وجود آمد پاسخ دهیم. شاید برای شما نیز این سؤال پیش آمده باشد که چرا اغلب کسانی که قصد راه اندازی یک کسب‌و‌کار دارند، ترجیحاً از لفظ و مفهوم استارت آپ برای آن استفاده می‌کنند؟ باید بپذیریم که این موضوع بیشتر جنبه روانی دارد و البته در برخی موارد نیز، حمایت دولتی از برخی شرکت‌ها باعث می‌شود که این برچسب را بر روی کسب‌و‌کار خود بچسبانند.

اگر ما راه اندازی استارت آپ را به عنوان شروع یک کسب‌و‌کار جدید در نظر بگیریم، جنبه روانی این موضوع بیشتر از این مسئله نشأت می‌گیرد که همه انسان‌ها به دنبال چالش‌های جدید و در حقیقت دیده شدن هستند. وقتی که شخصی اقدام به تولید یک محصول جدید و جذاب در سطح جامعه می‌کند، تعداد کسانی که این محصول را انتخاب می‌کنند و به عنوان انتخاب اول خود در نظر می‌گیرند، تعیین کننده میزان موفقیت استارت آپ است. بنابراین وقتی که شخصی بر روی یک کار جدید ریسک می‌کند و در تصور خود به این نتیجه می‌رسد که محصول مورد نظر باعث دیده شدن و حتی برند شدن آن می‌شود، سعی می‌کند که به شکل‌های مختلفی این کار را مطرح کند.

با این تفاسیر، مفاهیمی مانند:

  •  تازه بودن،
  • دیده شدن،
  • امتیازات دولتی برای استارت آپ ها،
  • منحصر به فرد بودن،
  •  جنبه‌های روانی،
  •  و تمایل به رسیدن به موفقیت از صفر تا صد،

 اصلی‌ترین دلایلی هستند که بیشتر افراد به راه اندازی یک کسب‌و‌کار جدید و استارت آپ متمایلند.

 

لین استارتاپ

لین استارتاپ در لغت به معنی استارتاپ ناب است. Lean Startup در واقع یک سیستم برای ساخت یک کسب و کار یا محصول است که در این سیستم از استراتژی کاهش ریسک استفاده می‌شود. در این سیستم به صورت مداوم محصول و ایده‌های جدید آزمایش می‌شوند و با بازخورد گرفتن سریع از مشتریان، اعتبار سنجی می‌شوند به طوری که کارهای بدون فایده حذف و کارهای ارزشمند گسترش می‌یابند.

اولین شرکت‌های پدید آمده در حوزه فناوری ارتباطات (Communication Technology) و مخابرات بودند و بخشی از زیرساخت‌های مخابراتی ایران در دهه ۷۰ و ۸۰ توسط این شرکت‌ها به وجود آمدند. مخابرات و بایوتکنولوژی دو حوزه‌ی اصلی کسب و کار در زمینه نوآوری بودند که بعد از جنگ بر اساس نیازهای کشور شکل گرفتند. در آن زمان ادبیات استارتاپ هنوز مفهومی نداشت. در اوایل دهه ۹۰ با به وجود آمدن مراکز رشد و شتاب‌دهنده‌ها در کنار دانشگاه‌ها، تیم‌های مختلفی پدید آمدند که منجر به رشد نیروی انسانی اکوسیستم استارتاپی ایران شدند.

 

 

تعریف مقیاس تولید

مقیاس تولید در واقع نشان دهنده‌ی خروجی یک واحد-معمولا صنعتی- می‌باشد. واحدهایی که نرخ خروجی بالایی دارند، حجم تولید آنها را با مقیاس تولید بالا می‌دانند.نحوه‌ی تولید در ۴ دسته‌ی زیر قرار می‌گیرد که به اختصار شرح داده خواهند شد:

  • تولید سفارشی: تولید بر اساس سفارش
  • تولید دسته ای: در تولید دسته ای هر کار از بخش های کاری مختلف می گذرد به طوری که کارهای مختلف دارای مسیرهای تولید مختلف می باشند. مشخصه این تولید ساخت تعداد محدودی از محصول در مدت زمان معین است.
  • تولید انبوه: تولید در مقیاس بالا در یک خط تولید
  • تولید پیوسته: مانند تولید مواد شیمیایی و یا تولید سیمان

با شروع قرن ۱۸، کارآفرینان از تولید در مقیاس کوچک در شهرهای کوچک، به سمت تولید انبوه حرکت کردند. در دسترس بودن انرژی و نیروی کار، باعث حرکت به این سمت شد. تقاضای روز افزون محصولات نیازمند سازماندهی مناسب بود و از سویی فضا را برای شروع کسب و کارها فراهم می‌کرد. آمریکا در این دوره نقش برجسته ای ایفا کرد و کارآفرینان مانند اندرو کارنگی، جورج مورگان، جان دی. راکفلر، فرانک کنان و هنری فورد را به وجود آوردند.

 

هوشمندانه کار کنید نه زیاد!

یک استارت ‌آپ ناب این فرضیه را مطرح‌ می‌کند که هر استارت ‌آپ بدنبال پاسخ دادن به چند سؤال اساسی است. استارت ‌آپ‌ها به‌جای پرسیدن این سؤال که آیا این محصول‌ می‌تواند ساخته شود، پاسخ به سؤال‌های دیگری را دنبال‌ می‌کنند؛ سؤال‌هایی مانند «آیا این محصول باید ساخته شود؟» و اینکه «آیا‌ می‌توان یک کسب و کار پایدار پیرامون محصول یا خدمتی خاص راه اندازی کرد؟» برای پاسخ دادن به این سؤال‌ها علاوه بر مطالعات نظری و تحقیقات اولیه، باید آزمایش‌هایی نیز انجام شود و حتی یک نمونه محصول تولید شود تا بتوان بازخوردهای لازم را در مراحل بعد انجام داد. اصطلاح MVP اشاره به این مرحله دارد و به معنای حداقل محصول قابل عرضه است؛ محصولی که ویژگی‌های محصول نهایی را تا حد بالایی داشته باشد و بتوان با عرضه‌ی آن به مشتری، بازخوردهای نسبتاً واقعی و تعیین کننده دریافت کرد. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های تولید نمونه محصول، آن است که بیشتر‌ می‌توان بر روی مراحل مختلف کار دقت کرد و آسیب‌های بالقوه و بالفعل را شناسایی نمود. کارآفرینی استارت ‌آپی به مراتب از سایر انواع کارآفرینی حساسیت‌های بیشتری دارد و این حساسیت‌ها اغلب در مقیاس کلان قابل اندازه‌گیری نیستند. در بسیاری از مواقع استارت ‌آپ‌ها پس از تولید نمونه‌ی محصول به نکات جدیدی دست پیدا‌ می‌کنند که هیچ گاه در محاسباتشان آن‌ها را درنظر نگرفته بودند. این موضوع همچنین‌ می‌تواند منجر به شناخت قابلیت‌های جدیدی از محصول شود که تا پیش از این به آن توجه نشده بود. استارت ‌آپ‌های حرفه‌ای به نیازهای مشتریان بیشتر توجه دارند تا خواسته‌های آن‌ها؛ اصلاً مهم نیست که مشتریان چه‌ می‌گویند و یا چه‌ می‌خواهند؛ مهم آن است که آن‌ها نیازهایی دارند که حتی خودشان نیز هیچ‌گونه اطلاعی از آن‌ها ندارند.

سخن آخر

و در آخر اینکه اگر یک ایده جذاب به فک شما برسه و اون رو به انجام برسونید. یک زندگی عالی داشته باشید.



|
امتیاز مطلب : 5
|
تعداد امتیازدهندگان : 1
|
مجموع امتیاز : 1


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
لینک دوستان
آرشیو مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 6
:: کل نظرات : 0

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 6
:: باردید دیروز : 25
:: بازدید هفته : 31
:: بازدید ماه : 64
:: بازدید سال : 183
:: بازدید کلی : 738